Ultimi Articoli

Commissioni

Il lavoro dell’ADUIM si articola in commissioni dedicate agli interessi e attività principali dell’associazione.

Rethinking the Soundscape. Musical Events and the Soundscape of Italian Cities, XVI-XIX Century

The research project Soundscape and musical events in Italy, XVI-XIX century. Patronage, performance practice, critical editions is inspired by recent interdisciplinary perspectives opened by studies on the soundscape and urban
historiography. It aims to open the discussion about the meaning of soundscape in early modernity (1500-1800).

Researching into music in the physical, symbolic, social and cultural space of the city means problematize the
relationships that determine the diversity of musical practices, interpreting them through the concepts of
image, place, representation, scenery, space and territory. Historians of music are solicited to shift the focus from
individuals to communities, which modelled the city space physically and acustically, through civic and religious
practices; it is also necessary to interrogate how the interaction among soundscape, space and urban scenery
impacted on the construction of the identity of the city. By stressing the idea that the space is socially constructed
through diverse conceptions (of practice, of representation and as a space of representation) it is possible to widen
scholarly perspectives about “music in”, recontextualizing the musical object we analyse in time and space.

PROGRAMMA

Thursday 6 June / 14:30 – 19.00
Università di Roma “La Sapienza” – Facoltà di Lettere e Filosoa, Aula Partenone

First session The Role of Music and Theatre in the Construction of Urban Places and Identities
Chair Franco Piperno / Università di Roma “La Sapienza”

Antonio Rostagno / Università di Roma “La Sapienza”
The Historical Urban Phonosphere

Iain Fenlon / King’s College Cambridge
Sound, Space, and History

Nathan K. Reeves / Northwestern University
The Oar, the Trumpet, the Drum: Music and Galley Servitude in Spanish Naples

Virginia Lamothe / Belmont University
Soundscapes of Power: Roman Entrate for the Habsburgs in the Sixteenth and Seventeenth Century

Aldo Roma / Italy, École française de Rome
Risonanze scolopiche nella Roma del giubileo del 1650

Sabine Ehrmann-Herfort / Deutsches Historisches Institut in Rom
Peace music on the occasion of the War of the Spanish Succession in Rome, Naples, Hamburg and London

Friday 7 June / 9.30 – 13.00
Deutsches Historisches Institut in Rom

Second Session Sources for the Study of Urban Soundscapes
Chair Markus Engelhardt / Deutsches Historisches Institut in Rom

Tim Carter / University of North Carolina Chapel Hill
Gratioso Uberti’s Musical Tour of Rome (1630)

Simone Caputo / Università di Roma “La Sapienza”
Immaginare il soundscape: Roma, 1691-1721. Domande e modelli per la musicologia urbana

Massimo Privitera / Università degli studi di Palermo
Napoli sonora

Graziella Seminara / Università degli studi di Catania
Dal teatro alla folla. Il prolo sonoro della Milano di Giuseppe Rovani

Francesca Vella / University of Cambridge, UK
«Questo vasto movimento materiale dell’arte»: Meyerbeer and Mobility in Mid-Nineteenth-Century Florence

Friday 7 June / 15.00 – 19.00
Università di Roma “La Sapienza” / Facoltà di Lettere e Filosoa, Aula Partenone

Third session Hearing, Imagining and Mapping the Soundscape: an Interdisciplinary Approach
Chair Emanuele Senici / Università di Roma “La Sapienza”

Tess Knighton Bolton / CREA / Institució Milà i Fontanals, CSIC, Barcelona
Thinking about Acoustic Communities in Sixteenth- Century Mediterranean Cities

Andrea Chegai / Università di Roma “La Sapienza”
Note da una città sonora. Turismo mondano-spirituale nella Venezia dei secc. XVII-XVIII e produzione dell’‘immagine’ urbana

Giada Viviani – Francesco Trentini / Università degli studi Roma Tre, Università Ca’ Foscari Venezia
Costruire il proprio soundscape. L’organizzazione di un ambiente sonoro colto tra prassi musicale e cultura
visuale nella Venezia di metà Cinquecento

Angela Fiore – Sara Belotti / Università degli Studi di Modena-Reggio Emilia
Alla Corte degli Este, tra musica e cartograa: spunti per la ricostruzione del paesaggio sonoro di una città ducale (sec. XVII)

Nari Shelekpayev / Institut d’Études Politiques de Paris
Capital Cities and Opera: Some Theoretical Reections

Saturday 8 June / 9:30 – 13.00
Università di Roma “La Sapienza” / Facoltà di Lettere e Filosoa, Aula “Nino Pirrotta”

Fourth session Spaces, Phonosphere, Musical Ecology
Chair Giovanni Giuriati / Università di Roma “La Sapienza”

Antonello Colimberti / Accademia delle Belle Arti, L’Aquila
Paesaggio sonoro urbano e paesaggio ritmico-temporale. La proposta innovativa di Albert Mayr

Andrea Bombi / Universitat de València
Voci bianche: bambini in processione

Marco Lutzu – Roberto Mileddu / Università degli Studi di Cagliari
Flussi sonori tra realtà urbane e rurali nella Sardegna del XVIII e XIX secolo

Fabrizio Crisafulli / Accademia delle Belle Arti, Roma
Lo spettacolo teatrale come “luogo” generatore di suoni

Università di Roma “La Sapienza” / Piazzale Aldo Moro, 5

Deutsches Historisches Institut in Rom / Via Aurelia Antica, 391

Organized by

Università di Roma “La Sapienza”
• Dipartimento di Lettere e Culture Moderne
• Dottorato in Musica e spettacolo

Deutsches Historisches Institut in Rom

Scientic Committee
Sonia Bellavia, Simone Caputo, Andrea Chegai, Markus Engelhardt, Franco Piperno, Antonio Rostagno,
Emanuele Senici

Info
soundscape2019@uniroma1.it
soundscape2019.wixsite.com/sapienza